۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
تعداد بازدید: ۱۲۶۸۶۴
خطوط آیین کشور‌های مسلمان در رمضان را بررسی می‌کند؛
عید سطر فطر در کشورهای مختلف چگونه برگزار می‌شود. در چند سطری که در ادامه می‌آید به این پرسش پاسخ می‌دهيم.
کد خبر: ۱۲۱۰۲

 همه دعوتیم به یک میهمانی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ یک میهمانی یک میزبان، در مورد ماه رمضان حرف می‌زنم؛ ماهی که تمام امت جهان اسلام به یک میهمانی دعوت هستند. میهمانی که فرصتی برای وحدت مسلمانان اسلام است و توان آنان را در برابر دشمنان، صدها برابر می‌کند و قطعا اتحاد و انسجام مسلمانان آثار و برکات اعجازآمیز بیشترى در پیشرفت اهداف عالى انسانى و جلوگیرى از مقاصد غیرانسانى استعمار خواهد داشت و موجب سربلندى و عزت و اقتدار مسلمانان خواهد شد. مسلمانان کشورهای اسلامی مختلف در این ماه با آداب ‌و رسوم مختلف به استقبال این آیین می‌روند و در پایان نیز یک جشن مشترک می‌گیرند. عیدفطر یکی از مفرح‌ترین اعیاد اسلامی است که هرساله مسلمانان کشورهای جهان پس از یک ماه روزه‌داری و در پایان ماه مبارک رمضان آن را جشن می‌گیرند. برخی اندیشمندان این عید را با جنبه‌های اجتماعی روزه‌داری که بسیاری از ارزش‌های بنیادین جوامع اسلامی مانند صدقه، همدردی با فقیران، صبر، عبادت و ... را به تصویر می‌کشد، مرتبط می‌دانند. این عید احیای دین است و پیوند قوی‌تری را بین مسلمانان و خدا ایجاد می‌کند. تعطیلات عید فطر در تونس ٣الی ٤ روز است که تنها دو روز ابتدایی آن تعطیلات ملی به حساب می‌آید، اگرچه مردم از چند روز قبل خود را برای جشن عید آماده می‌کنند. در این ایام بیسکویت‌های مخصوص، کاک و باقلوا استفاده می‌شود. در ادامه با آداب  و رسوم کشورهای مختلف در ماه رمضان و عید فطر آشنا می‌شویم.


جشن رمضان در سفره‌های رنگین


ماه رمضان ازجمله ماه‌های مبارکی است که در آن مسلمانان به نوعی تحول درونی دست می‌یابند و در نتیجه این تحول، فضای زندگی مسلمانان با تفاوت‌های محسوس و مثبتی روبه‌رو می‌شود که گویای واقعیت‌های بسیاری است. در این ماه انسان بین دو حس سردرگم است؛ حزن و شادی. حزن از این كه یاد ‌سال گذشته می‌افتد كه چگونه تزكیه پیدا كرد و بعد از ماه رمضان نتوانست حفظش كند و شاد از این كه خداوند فرصت دیگری به او داده است. مسلمانان سراسر جهان با شادمانی به استقبال ماه مبارك رمضان می‌روند. با توجه به اختلاف ساعت و رویت هلال ماه مبارک در برخی از كشور‌های اسلامی ماه رمضان در روزهای مختلفی آغاز می‌شود. اما شادی مردم از شروع این ماه و تدارك برای آن با توجه به سنت‌ها تقریبا اگرچه در بیشتر کشورها یكسان است، ولی با این وجود در برخی کشورها و فرهنگ‌ها این به استقبال رفتن با رسوم جالبی همراه است و خداوند در این ماه برای بنده‌اش دعوت‌نامه فرستاده كه بیا. سفره من برای همه باز است. هر كدام از كشورهای اسلامی به نوعی به استقبال ماه مبارك رمضان می‌روند. اكنون با رسم و رسوم و سنت‌های خاص بعضی از كشور‌های اسلامی آشنا می‌شویم.

 

رمضان در مراکش


همانند هر کشور اسلامی، در مراکش ماه رمضان با استقبال عجیبی روبه‌رو می‌شود. رستوران‌ها و کافه‌ها تنها پس از غروب آفتاب باز می‌شوند. زنان و مردان لباس‌های ملی خود را ازجمله لباس‌های بلند با کلاه می‌پوشند. پس از اقامه نماز، مردم خرما و نوعی سوپ به نام «الحریری» می‌خورند. این سوپ را با نخود، سبزیجات چاشنی‌دار شده می‌پزند. همین سنت‌ها عینا در کشورهای همسایه مانند الجزایر و تونس درمیان مردم هم اجرا می‌شود.

 

رمضان در ترکیه


ترکیه در ماه رمضان مانند عروسی در یک لباس عروس خیره‌کننده به نظر می‌رسد. ترك‌ها معمولا پنج بار در مساجد نماز می‌خوانند و بعد از آن فرزندان خود را به مساجد می‌آورند. غذاهای ترکی بسیار خوشمزه هستند. معمولا، انواع کباب و شیرینی‌های مختلفی را می‌خورند. ترک‌ها با خرما افطار می‌کنند، سپس زیتون و بعد پنیر می‌خورند و کمی پس از آن شروع به خوردن گوشت، سبزیجات و سوپ می‌کنند. در ماه رمضان، مردم ترکیه نان خاصی را به شکل کیک می‌پزند که نام آن «پاید» است. در ماه رمضان در ترکیه، مؤمنان سعی می‌کنند از مسجد الفاتح دیدن کنند که در آن جامه رسول خدا(ص) نگهداری می‌شود. علاوه بر موارد فوق، در ماه مبارک رمضان، یکی دیگر از کارهایی که مردم ترکیه انجام می‌دهند زیارت زیارتگاه کوچکی به نام «عمره» است که حس بسیار خوبی به مردم می‌دهد، دقیقا یکی از آن اعمال خوب که هر مسلمان باید در آن شرکت کند. ثواب این زیارت با زیارت واقعی کعبه برابر است، هر چند که این جایگزینی برای حج واجب نیست.

آفریقای جنوبی وعید فطر


صدها مسلمان از مناطق مختلف آفریقای جنوبی در عصر آخرین روز ماه رمضان در «گرین پوینت» گرد هم جمع می‌شوند تا هلال ماه شوال را رویت کنند. نماز مغرب به صورت جماعت برگزار می‌شود سپس رویت ماه شوال اعلام می‌شود. صبح روز بعد هم مردم در مسجد برای برپایی نماز عید فطر جمع می‌شوند و عید را جشن می‌گیرند. پس از آن به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و کودکان هم از بزرگترهای اقوام و آشنایان عیدی و هدیه می‌گیرند. مردم در این روز لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند. تارت، کیک، شیرینی، پای و سوماسوس هم ازجمله خوراکی‌های مخصوص این روز است. صرف ناهار در جمع‌های خانوادگی نیز مرسوم است.

برچسب ها: نماز عید فطر عید سعید فطر
ارسال نظر
آخرین اخبار